Taste of Content

DE CONTENTSTRATEGIE VAN THE LEMON KITCHEN

The Lemon Kitchen, Jadis

Elke maand vertellen ondernemers hoe zij hun contentstrategie aanpakken. Deze keer is Jadis Schreuder van The Lemon Kitchen aan het woord. Haar liefde voor citroen is de basis voor haar bedrijf en komt terug in alles wat ze doet: receptontwikkeling, food styling, fotografie én het ontwikkelen van haar eigen kookboek. Jadis is dagelijks bezig om haar merk The Lemon Kitchen online zichtbaar te maken. Zo is ze actief op maar liefst 6 social media kanalen, verstuurt ze een nieuwbrief en plaats ze meerdere recepten per week op haar website. Hoe ziet haar contentstrategie eruit? Lees hieronder haar verhaal.

Wil je wat over jezelf vertellen?
Mijn naam is Jadis Schreuder, 28 jaar en altijd al gepassioneerd over alles wat met eten, fotografie en styling te maken heeft. Daarnaast ben ik gek op citrusvruchten, met de biologische citroen in het bijzonder. Deze vrucht staat centraal in mijn onderneming: The Lemon Kitchen. The Lemon Kitchen is een jong bedrijf dat staat voor fris, kwaliteit en smaak. Ik ontwikkel eigen recepten en ik verzorg de food styling en fotografie van gerechten. Daarnaast ben ik druk bezig met het afronden van mijn eerste kookboek, dat in april 2020 uitkomt. Dit is een informatief boek over de biologische citroen als onmisbare smaakmaker en basis ingrediënt.

Tijdens mijn studie Food Innovator ben ik begonnen met The Lemon Kitchen. Toen ik in 2018 afstudeerde, was het inmiddels een fulltime bedrijf. Na het afstuderen heb ik direct een kantoor geopend en ben ik fulltime aan de slag gegaan. Het woord ‘fris’ staat centraal in mijn bedrijf. Dit zie, voel en proef je dus ook overal in terug. Daarnaast sta ik voor kwaliteit en smaak en vind ik het belangrijk dat alles wat ik maak er mooi uit ziet. Het oog wil natuurlijk ook wat!

Je bent met The Lemon Kitchen op zes verschillende social media kanalen actief. Daarnaast verstuur je ook nog een nieuwsbrief en beheer je een website waar je meerdere keren per week een recept deelt. Welk kanaal is jouw favoriet?
Ja dat klopt! Ik ben dagelijks meerdere uren bezig om mijn merk zichtbaar te maken via verschillende (social media) kanalen. Mijn favoriete kanaal? Instagram. Hier kan ik het concept van The Lemon Kitchen tot in de puntjes uitwerken door middel van spraakmakende foto’s. Mijn doel is dat wanneer mensen op mijn Instagrampagina komen, ze direct weten waar ik voor sta. Dit doe ik onder andere door te werken met specifieke kleuren. Daarnaast is mijn website het kanaal waar ik maandelijks steeds meer mensen enthousiasmeer en inspireer om mijn recepten met de biologische citroen te maken. Dit is vaak het kanaal waar ze eindigen voordat ze daadwerkelijk aan de slag gaan. 
 
Hoe zorg je voor een duidelijk overzicht van alle content die je gaat plaatsen op de verschillende kanalen?
Ik werk met een contentplanning. Op mijn kantoor heb ik een grote planner liggen waarin ik mijn weekplanning maak. Elke week plaats ik twee tot drie recepten op mijn website, dus deze content is lijdend voor de content op de overige kanalen. Op social media publiceer ik namelijk vooral de recepten die ik plaats op mijn website. Omdat elk (social media) kanaal weer anders is met een andere focus, betekent het dat je voor elk kanaal weer een ander bericht moet schrijven. Maandag en vrijdag zijn de vaste dagen dat ik iets publiceer, soms komt hier nog een extra dag bij. Tevens plaats ik op maandag bijna altijd een vegetarisch gerecht, omdat ik het principe van Meatless Monday erg sterk vind.
 
Op Instagram kijk ik vooral of de foto’s qua kleur bij elkaar passen in mijn feed. Daarnaast moet er een goede verdeling zijn tussen de soort foto’s, bijvoorbeeld van gerechten en persoonlijke foto’s. De focus van mijn berichten blijft natuurlijk gerechten met de biologische citroen.
 
Op welke manier, of met welke tool, plan je jouw content in?
Op dit moment plan ik alles volgens mijn contentplanner handmatig in. Ik vind het namelijk best lastig om iets uit handen te geven en ervan uit te gaan dat alles goed gaat. Toch wil ik hier in 2020 gestructureerder in worden. Het neemt namelijk veel tijd in beslag om alles helemaal zelf te doen.
 
Waar moet je volgens jou op letten wanneer je content maakt voor meerdere kanalen? Op welke manier beslis je bijvoorbeeld wat wel op Facebook komt, maar niet op LinkedIn?
Het is belangrijk dat je kijkt naar de eigenschappen van de verschillende kanalen. LinkedIn is zakelijk, wat betekent dat ik hier content op deel dat geschikt is voor mijn business to business doelgroep. Zo plaats ik hier voornamelijk de highlights van mijn website en interessante onderwerpen die bij mijn bedrijf passen. Voorbeelden zijn vegetarisch, vegan en biologisch eten, duurzaamheid en mijn vrijwilligerswerk. Daarnaast deel ik ook de ervaringen die ik op zakelijk gebied meemaak. Bijvoorbeeld het winnen van de award ‘Beste recept van 2019’, de opening van het nieuwe kantoor en natuurlijk alle updates over mijn nieuwe kookboek. Door actief te delen op LinkedIn zijn er al meerdere samenwerkingen ontstaan.
 
Op de overige kanalen deel ik content voor de consumenten. Dit zijn bijvoorbeeld de mensen die mijn recepten daadwerkelijk gaan koken. Het is belangrijk om op deze kanalen mijn content aan te passen aan een andere doelgroep.
 
Je ontwikkelt recepten, verzorgt de styling en je fotografeert alles helemaal zelf. Verzin je ook al je content zelf?
Ja, tot nu toe doe ik alles van A tot Z zelf. Alles wat ik maak zie ik als een soort kunstproject. Elke keer is het voor mij weer een uitdaging om mijn concept en frisse herkenbare stijl naar voren te brengen en de kwaliteit te waarborgen.
 
Merk je dat jouw sterke online branding bijdraagt aan het aantrekken van opdrachtgevers?
Ja! Op deze manier heb ik al veel lange termijn samenwerkingen. Mijn opdrachtgevers weten mede hierdoor dat ik constant kwaliteit lever en alles tot in de puntjes uitwerk. Met mijn vorige studie heb ik veel over conceptontwikkeling geleerd, dus ik vind het onwijs leuk om mij in te leven in een concept van een klant. Ik werk namelijk alleen met merken samen wanneer we dezelfde kernwaarden hebben en dus bij elkaar passen. Daarnaast merk ik ook dat zowel mijn volgers op social media, als de bezoekersaantallen op mijn website steeds blijven groeien.
 
Welke vorm van marketing gebruikte jij aan het begin van The Lemon Kitchen? Hoe kwam je toen bijvoorbeeld aan je eerste opdrachtgevers?
In het begin was het vooral netwerken, mooie content maken en de opdrachtgevers nieuwsgierig maken. Daarnaast werkte ik in het begin ook met proefopdrachten tegen lage bedragen om de opdrachtgevers te overtuigen. Gelukkig was dit van korte duur en ben ik hier goed in gecoacht.
 
In april komt je eerste kookboek uit. Denk je nu al na over de lancering/promotie van dit boek door middel van content?
Ja, zeker weten! Ik ben al bezig met het vullen van de goodiebag met mijn favoriete merken en het regelen van de locatie. Daarnaast ben ik samen met de uitgeverij bezig met een plan voor de promotie. Hiervoor zet ik ook mijn social media kanalen en mijn website in. Zo kun je bijvoorbeeld nu al mijn boek bestellen!
 
Heb je nog tips voor andere ondernemers die online een sterk merk neer willen zetten?
Als het mogelijk is, zorg er dan voor dat je door professionals gecoacht kunt worden. Zeker wanneer je helemaal alleen een bedrijf runt. Het is belangrijk dat je advies, doelen en feedback ontvangt om je bedrijf naar een hoger niveau te tillen. Ik kan veel alleen, maar op deze manier voel ik mij sterker. Ik durf nu veel grotere stappen te zetten. Daarnaast is passie en liefde voor wat je doet het belangrijkste. Geloof in jouw doel, bedrijf en concept en zorg dat dit duidelijk is. Daarnaast raad ik je ook aan om in je eigen stijl te schrijven, regelmatig jouw USP’s te noemen en niet te lange teksten op social media te schrijven.
 

Benieuwd naar Jadis? Bekijk hier haar Instagram of website en bestel hier alvast haar boek!

Share on facebook
Facebook
Share on pinterest
Pinterest
Share on linkedin
LinkedIn
Share on twitter
Twitter