Taste of Content

DE CONTENTSTRATEGIE VAN HASHTAG LIFEGOALS

Hashtag Lifegoals

Elke maand vertellen ondernemers hoe zij hun contentstrategie aanpakken. Deze keer is Shelley Barendregt aan het woord. Shelley helpt met haar bedrijf Hashtag Lifegoals ondernemers om structuur aan te brengen in hun bedrijf. Haar Instagrampagina is tevens een plaatje om naar te kijken. Hoe zorgt zij voor structuur op haar social media kanalen? En hoe krijgt ze het voor elkaar om via deze weg klanten binnen te halen? Met andere woorden; hoe ziet haar contentstrategie eruit? Lees hieronder haar verhaal.

Wil je wat over jezelf vertellen?
Hoi! Ik ben Shelley en ik help ondernemers structuur aan te brengen in hun bedrijf. Hierdoor houden zij meer tijd over voor wat er écht toe doet. Om mij heen zie ik ondernemers struggelen met hun tijd. Dit komt onder andere doordat het hoofd overloopt van ideeën en een to-do list overloopt van taken. Door systemen en structuur aan te brengen, maak je veel tijd vrij die je kunt gebruiken voor het groeien van je bedrijf. Ik help ondernemers door middel van coaching, workshops, (gratis) online masterclasses, mijn wekelijkse structuur e-mail en een hoop tips op Instagram.

Op welke kanalen ben jij allemaal actief?
Op mijn website hashtaglifegoals.nl plaats ik regelmatig een blogpost, maar ik ben vooral actief op Instagram, Pinterest en mijn wekelijkse nieuwsbrief. Ik heb ook een Facebookpagina, maar daar doe ik eigenlijk weinig mee. Ik geloof onwijs in de kracht van e-mailmarketing, maar ik vind Instagram ook een mooi platform om engagement op te zoeken met je doelgroep. Op deze twee kanalen ligt mijn focus. Via Pinterest genereer ik extra traffic naar mijn website van mensen die mij nog niet kennen.

Welk kanaal is jouw favoriet?
Lastig, maar e-mail deelt samen met Instagram een eerste plek. Via e-mail heb ik de ruimte om veel waarde te geven, maar op Instagram heb ik het idee dat ik meer de persoonlijke kant van mijn bedrijf kan laten zien. Hierdoor leren mensen mij beter kennen.

Hoe bedenk en plaats jij jouw content?
Ik gebruik een contentkalender voor mijn Instagram waarin ik tips rondom structuur, productiviteit en planning afwissel met persoonlijke posts. Soms verwijs ik naar een nieuwe blogpost die online staat of vertel ik iets over een workshop, cursus of webinar die ik ga geven. Voorheen maakte ik zelf een maandelijkse contentkalender, maar ik werk nu samen met een contentexpert. Ik vind het namelijk best lastig om te bedenken wat voor tips ik allemaal kan delen. Veel van wat ik doe is voor mij namelijk ‘normaal’, terwijl dit voor een ander juist enorm veel inzicht kan geven. De contentexpert helpt mij hier dus bij. Ondanks dat ik mijn Instagram (nog) niet uit handen wil geven, scheelt mij dit veel tijd. Ik plan door middel van mijn contentkalender per week alle posts in. Uiteindelijk wil ik dit per maand gaan doen. Misschien dat ik het ooit uit handen wil geven, maar voor nu vind ik het zelf nog veel te leuk ;).

Je Instagramfeed ziet er geweldig uit. Alle foto’s passen precies bij elkaar. Hoe stem je dit met elkaar af?
Dankjewel! Ik plan mijn posts in met Later, dat vind ik een hele fijne (online) tool. Daarin kan ik ook goed zien of de foto’s in mijn feed bij elkaar passen. Ik kies er bewust voor om flatlays af te wisselen met sfeershots en foto’s van mij, zodat het niet te eenzijdig wordt. Daarnaast let ik ook op de kleuren en dat alle foto’s licht genoeg zijn.

Merk je dat klanten in contact met jou komen via social media?
Ja, zeker! De meeste klanten kennen mij via Instagram of via mijn netwerk. Ook hoor ik vaak dat mijn structuur e-mail die ik elke week stuur, wordt getipt aan vrienden van mensen die mij volgen. Super tof natuurlijk! Dan weet je waar je het voor doet. Instagram maakt het mogelijk om in contact te komen met mijn doelgroep. Via dit kanaal heb ik honderden inschrijvingen voor mijn online masterclasses gehad en e-mailadressen verzameld voor mijn maillijst. Het is echt zo’n waardevol platform om je bedrijf zichtbaar te maken.

Welke vorm van marketing gebruikte jij aan het begin van jouw bedrijf? Hoe kwam je toen bijvoorbeeld aan je eerste klanten?
Een half jaar voordat ik officieel ‘in business’ was, begon ik al met mijn Instagram account. Daar deelde ik alvast tips en nam ik mensen mee in het proces van mijn bedrijf opzetten. Daardoor had ik al wat volgers en e-mailadressen verzameld op het moment dat ik daadwerkelijk klanten kon gaan aannemen. Mijn eerste klanten kwamen vooral uit mijn netwerk, maar al snel werd dat ook via Instagram.

Via Instagram gaf ik in het begin een cursus over ‘structuur aanbrengen in je bedrijf’. Deelnemers konden via een besloten account elke dag video’s kijken die ik via Story plaatste. Daarnaast maakten zij opdrachten aan de hand van het lesmateriaal. Uiteindelijk heb ik deze cursus omgezet in het werkboek dat ik nu verkoop. Veel van de cursisten spreek ik nog steeds via Instagram en sommigen hebben zelfs ook een 1-op-1 coaching geboekt. Mijn tip voor marketing aan het begin van je bedrijf? Start before you’re ready! Veel mensen wachten met promoten tot ze helemaal klaar zijn om een bepaalde dienst of product te verkopen. Zonde, want je hebt tijd nodig om een publiek op te bouwen dat geïnteresseerd is in jouw aanbod. Wanneer je hiermee pas begint op het moment dat je al wilt verkopen, ben je eigenlijk al te laat. Neem mensen vanaf het begin mee in je verhaal!

Op welk kanaal zou jij graag nog willen groeien of juist willen starten?
LinkedIn vind ik ontzettend interessant, dus daar wil ik nog wel meer mee doen. Het algoritme is veel fijner dan Instagram, je kunt er veel bereik op genereren en er zit een grote zakelijke doelgroep. Ik ben altijd al actief geweest op LinkedIn (profiel bijhouden, connecties maken), maar sinds kort plaats ik er ook zakelijke posts op. Tot nu toe komen daar mega interessante resultaten uit, dus ik ga mij er zeker meer in verdiepen.

Heb je nog tips voor andere ondernemers die online een sterk merk neer willen zetten?
Denk goed na over je contentstrategie en post niet zomaar wat in het rond. Ik zie nog veel posts en nieuwsbrieven zonder duidelijk doel of boodschap. Dat is zonde van je tijd, want zowel jij als je (potentiële) klant kan daar niks mee. Bedenk vooraf wat je met een bepaald kanaal wilt bereiken en wat je content onderwerpen zijn. Zorg ervoor dat elke post of nieuwsbrief een duidelijk doel heeft, inclusief een call to action. Alleen dan ga je écht iets uit je online activiteiten halen!

Benieuwd naar Shelley? Bekijk hier haar Instagram of website.

Share on facebook
Facebook
Share on pinterest
Pinterest
Share on linkedin
LinkedIn
Share on twitter
Twitter