Taste of Content

SEO CONTENT VS. SOCIAL MEDIA CONTENT SCHRIJVEN

Contentmarketing heb je in allerlei soorten en maten. Elk onderdeel heeft weer eigen regels en voorkeuren. Wanneer je SEO content schrijft, dien je dus ook rekening te houden met andere factoren dan bij het schrijven voor social media. Het één sluit het ander niet uit, maar beide hebben wel een andere aanpak nodig voor het gewenste resultaat. Lees hieronder de vijf grootste verschillen.

Houdbaarheidsdatum

SEO content
Lang. Content op websites kun je altijd terugvinden. Sterker nog, dit is juist het doel. Je schrijft deze content onder andere om zo goed mogelijk in Google gevonden te worden. Het moment van schrijven speelt hier geen rol.

Social media content
Kort. De berichten op social media zijn vaak maar kort te zien. Kijken jouw volgers een dag niet op social media? Grote kans dat het bericht verdwenen is tussen alle andere social media posts. Ze hebben jouw bericht dus gemist. Zorg dat de berichten altijd actueel zijn. Hierdoor krijgt het bericht meer aandacht en blijft het langer zichtbaar.

Kanaal(on)afhankelijk

SEO content
Onafhankelijk. Zoekmachines zullen altijd blijven bestaan. Ook als Google ineens weg zou gaan, komt er altijd wel weer een andere zoekmachine die zorgt dat ze relevante pagina’s kunnen geven aan hun klanten. Je bent dus niet afhankelijk van één kanaal om succes te hebben.

Social media content
Afhankelijk. De populariteit van een social media kanaal wisselt regelmatig. Had jij een aantal jaar geleden jouw hele business op Hyves gericht? Dan was jouw onderneming in één keer weg. Zorg dus dat je altijd op meerdere (social media) kanalen zichtbaar bent. Zo waarborg je de continuïteit van jouw onderneming.

Soorten bezoekers

SEO content
Gerichte bezoekers. Mensen die op jouw website komen via Google zijn gericht op zoek naar een bepaald onderwerp. Ze typen een zoekwoord in omdat ze een bepaalde behoeften hebben. Sluit de content precies aan op deze behoeften. Grote kans dat ze overgaan op een aankoop.

Social media content
Random bezoekers. De mensen die jouw berichten lezen zijn niet altijd opzoek naar jouw aanbod. Ze kijken op social media en jij ‘stoort’ ze met jouw content. Je geeft ze namelijk ongevraagd informatie. Probeer de content zo te schrijven dat je deze situatie omdraait naar iets positiefs. Creëer een behoeften. Maak ze bewust van jouw aanbod en het uiteindelijke resultaat. Dit doe je door content te schrijven die precies aansluit bij de wensen en interesses van jouw doelgroep.

Lengte

SEO content
Lang, je kunt de diepte in. Een blog heeft vaak een minimum van 300 woorden. Dit geeft je de ruimte om een goede uitleg te geven bij een bepaald onderwerp. Je laat zien dat jij de expert bent op dit vakgebied. Zorg dus dat je altijd minimaal 300 woorden schrijft, mits je hoge kwaliteit content biedt.

Social media content
Kort en oppervlakkig. Mensen scrollen snel door hun social media heen. Ze lezen vaak alleen de titel en de eerste regel. Zorg dus dat je de aandacht krijgt met slechts een aantal woorden. Wek je hun interesse? Dan zullen ze verder lezen en doorklikken naar de overige berichten. Daarnaast speelt de bijbehorende afbeelding ook een grote rol. Val hiermee op.

Resultaat

SEO content
Langdurige investering. Heb je net een blog geschreven over een bepaald onderwerp? Verwacht niet dat je meteen op positie één staat. Het duurt even voordat Google dit ziet. Daarnaast zijn er verschillende factoren die de ranking van Google beïnvloeden. Het resultaat is dus niet direct zichtbaar. Blijf zoveel mogelijk hoge kwaliteit content delen. Optimaliseer zowel jouw website als oude content. Uiteindelijk pluk je hier de vruchten van. Google zet je vanzelf in een hogere positie. Heb je eenmaal deze positie? Dan raak je dit ook niet zo snel meer kwijt.

Social media content
Snel resultaat. Alles wat je publiceert komt direct bij jouw volgers terecht. Heb je slechts een aantal dagen om te promoten? Wil je snel verkopen? Social media zorgt ervoor dat je dit meteen in werking kan zetten. Zorg dat de content actueel is en aansluit op hetgeen wat jouw volgers op dat moment nodig hebben.

Wil je jouw contentmarketing liever uitbesteden? Lees hier de mogelijkheden.