Een contentstrategie staat bij veel ondernemers redelijk onderaan hun lijstje. Opmerkelijk, want een groot percentage worstelt juist met het structureel vullen van bijvoorbeeld hun social media kanalen. Veel ondernemers en bedrijven produceren content omdat ‘ze weten dat het belangrijk is’ of omdat ‘je moet laten zien dat jouw bedrijf bestaat’. Klinkt logisch, maar de kunst is juist om niet iedereen te bereiken. Het gaat er namelijk om dat de juiste mensen weten wie je bent en wat jouw bedrijf doet. Dit is jouw doelgroep, de potentiële klanten. Content publiceren kan iedereen. Maar leveren deze publicaties ook het gewenste resultaat op? Deze aspecten leg je allemaal vast in jouw contentstrategie. Lees hieronder waarom het gebruik van een contentstrategie gegarandeerd effect heeft op de groei van jouw bedrijf.
Content verspreiden zorgt dat je online actief bent en dus zichtbaar wordt. In een contentstrategie beschrijf je heel duidelijk aan wie je wilt laten zien dat je er bent. Het gaat er namelijk niet om hoeveel mensen je bereikt. Het is de kunst om precies de juiste mensen voor jouw bedrijf te bereiken. Dit is jouw doelgroep, de potentiële klanten. Maar let op, het gaat niet alleen om naamsbekendheid. Een simpel bericht zonder inhoud gaat de mensen niet overhalen om klant bij jou te worden. Het is essentieel dat je precies weet wie je wilt bereiken, waar deze mensen zich bevinden en wat de juiste boodschap voor hen is. Alleen dan heeft deze online zichtbaarheid effect.
Het resultaat van het publiceren van content zie je over het algemeen pas na een langere periode. Zo zorgt een podcast niet meteen voor een verkoop en zorgt één blog niet dat je direct bovenin Google staat . Zie het als een lange termijn investering. Je laat potentiële klanten kennis maken met jouw bedrijf. De reis die iemand doorloopt om uiteindelijk klant te worden heeft meerdere fases. Content zorgt ervoor dat deze potentiële klant verder gaat naar de volgende fase, met als eindstation een daadwerkelijke aankoop.
Daarnaast is contentcreatie essentieel voor SEO optimalisatie. Hoe meer (hoge kwaliteit) content, hoe hoger jij in Google komt. Google ziet jou namelijk als expert op jouw vakgebied. Ook hier pluk je op lange termijn de vruchten van.
De content die een bedrijf deelt creëert een bepaald beeld bij de ontvangers. Het is van groot belang dat dit beeld klopt bij hetgeen wat jij wilt uitstralen. Wanneer je niet strategisch nadenkt over de content die je plaatst, kan het zijn dat de publicaties steeds van elkaar afwijken. Denk bijvoorbeeld aan de boodschap en de doelgroep. Als dit steeds verschilt, kan niemand zich identificeren. Jouw doelgroep voelt zich niet aangesproken. Een contentstrategie zorgt ervoor dat je helder hebt wat en aan wie je iets wilt vertellen. Bij elke publicatie zorg je dat dit overeenkomt met de strategie die jij hebt opgesteld.
Wil jij aan de slag met jouw contentstrategie? Volg hier de online training om dit zelf te doen. Of stel jouw contentstrategie samen met een contentexpert op tijdens 1-op-1 strategie sessies.
This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are as essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.