VOORDELEN VAN EEN CONTENTKALENDER

Het publiceren van content is voor veel ondernemers als een blok aan het been. Hoe vaak komt het bij jou voor dat je nog snel iets verzint voor op social media? Of dat je dat blogartikel steeds voor je uitschuift? Door de drukte van je bedrijf schiet de content er vaak in. Publiceren is één ding, het bedenken én plannen van succesvolle content is een tweede. Terwijl je contentstrategie met een bijbehorende planning juist de sleutel tot succes is. De oplossing? De contentkalender. Een onmisbare tool dat overzicht biedt in jouw contentstrategie. Lees hieronder 6 voordelen van werken met een contentkalender. Last minute publicaties zijn nu verleden tijd!

1.Creëer een overzicht

Werken met verschillende (social media) kanalen om content te verspreiden zorgt voor chaos als je dit niet op de juiste manier stuurt. Wanneer plaats je wat op welk kanaal? Dit heb je met een contentkalender in één oogopslag duidelijk. Al je content staat voor alle kanalen overzichtelijk in een schema. Het staat klaar voor de komende maand.

2. Meer rust én tijd

Met een contentkalender kun je al je content voor de komende maand(en) inplannen. Op het laatste moment een tekst bedenken is vanaf nu verleden tijd. Zorg dat je iedere week een vast moment kiest om je content te bedenken, te maken en te plannen. Je creëert rust in je hoofd, het vermindert last minute stress en je houdt meer tijd over voor andere dingen.

3. Continuïteit

Door van tevoren je content in te plannen in de kalender, weet je precies wanneer je dingen gaat plaatsen. Hierdoor voorkom je dat je de ene week vijf berichten maakt en de andere week helemaal niks. Het zorgt voor continuïteit in je publicaties. Dit vergroot je online zichtbaarheid. Jouw doelgroep weet nu precies wanneer ze iets van jou kunnen verwachten. Daarnaast ben jij nu op vaste tijden en plekken direct zichtbaar.

4. Je speelt perfect in op de actualiteit

Door de hele maand vooruit te plannen, ben je op de hoogte van alle actualiteiten en bijzondere data. Wil je direct je bereik vergroten? Stem je content hierop af. Verzin opvallende inhakers. Zorg dat je nooit meer het moment vergeet.

5. Inzet van kanalen verdubbelen zonder extra tijd kwijt te zijn

De contentkalender zorgt voor een goed overzicht van al je online kanalen. Heb je net een Facebookbericht geschreven, maar heb je nog niks voor op Linkedin? Hergebruik dit bericht. Pas alleen de boodschap aan op de doelgroep en de focus van het kanaal. Nu heb je direct nog een kanaal gevuld met relevante content, zonder extra tijd kwijt te zijn. Daarnaast ben je meteen op hetzelfde moment en met hetzelfde onderwerp op meerdere plekken aanwezig. Je online zichtbaarheid schiet direct omhoog.

6. Controle van jouw strategie

De contentkalender is de concrete uitwerking van je hele contentstrategie. Je bent bewust bezig met het creëren van content. Je controleert meteen of het aansluit bij de contentstrategie die jij hanteert. Hierdoor maak je altijd relevante en kwalitatieve content die bijdraagt aan jouw uiteindelijke doel.

Een contenkalender maak je heel eenvoudig in bijvoorbeeld Excel of Trello. Ga jij er meteen mee aan de slag?